Skolestart .................




Det er i grunnen rart, men jeg husker så godt hvor vanskelig det var å sovne kvelden før skolen begynte. Ofte la man seg litt tidligere, slik at man, fornuftig nok skulle få nok søvn. Samme prosedyre ble utført her i går kveld. Nydusjet, med de nøye utvalge klærne som lå klar på stolen, inne på prinsesserommet, ligger prinsessa som skal opp i tredje klasse og får ikke sove. Lydbok med Harry Potter dysser henne til slutt i søvn. Mor våkner av at en liten kropp legger seg inn under dyna, og ett raskt blikk på klokka viser kvart over fem i dag morges. Skal vi snart stå opp, hviskes det? Nei, legg deg ned og sov, var returbeskjeden. Senere samme morgen står hun klar, med flettet hår, nye klær og skikkelig vondt i magen. Plutselig er jeg 29 år tilbake i tid. Tidligere i sommer måtte jeg begi meg ut på en større ekspedisjon opp på mine foreldres loft, med beskjed om å få ryddet i alle mine esker. En titt der oppe kunne ta motet fra selv en med langt fremskreden ryddemani, og jeg må innrømme at en ganske stor andel av dette var mitt. Hadde jo gjemt på alt av skolebøker, over tyve spiralhefter med nøye utklipte og innlimte bilder av skuespillere, konglige og musikkutøvere fra det glade 80-tallet. Her var det Dynastiet, Diana, Duran Duran, Carola og utallige andre. Dette kan jo ikke kastes, tenk på alle de timene jeg hadde lagt ned og bakerst i hver bok hadde jeg notert ut fra alle innlimte personer hvor mange bilde som var representert. Skrudd i hode allerede da!
Gleden var stor da jeg etterhvert fant min første ransel, den røde på bilde, min første ABC, minnebok og eske på eske med skolebøker. Har nå bare tatt vare på noen få, jeg har jo ikke plass nok. Har kastet mengder med tegninger, keramikkhoder og andre figurer, moderne kunst, forsøk på både det ene og det andre. Alt lagd på sløyden eller håndarbeiden på barneskolen. Utslitte skoledagbøker, gammel sminke, interesante pynteting; som en vase formet som en fot, og alt mulig annet. Deilig å se at det har vært en utvikling, at jeg ikke har stått på stedet hvil!
For ett øyeblikk siden stormet prinsessa inn, etter endt skoledag. Hun hadde stø kurs mot døra med hjerte på og knapt nok tid til å si hei og at hun må ha med svømmetøy i morgen. Dette hastet, og igjen fikk jeg ett flashback. Dette hadde jeg vært med på før! ;0)
Senere i dag må ermene brettes opp, saks, tape og bokbind finnes frem. Nå er det tid for innbinding og merking av alle bøkene i ranselen. En bunke papirer fra skole med informasjon om nye rutiner og andre beskjeder.
Hah! Sommeren er over, hverdagen er her igjen og godt er det!

Kommentarer

Jorunn sa…
Herlig innlegg - skikkelig nostalgisk. Tenk at det er 23 år siden jeg begynte på skolen...

Lykke til med skoleåret!

Klem
Charlotte sa…
Hei,
og takk for et flott innlegg! Akkurat sånn har jeg også hatt det i dag! Har tenkt og grublet på hvordan den boka så ut og hva den het, og så har du bilde av den i bloggen din! Utrolig gøy! Det jeg husker best fra akkurat den boka, er apekatten... Men jeg kan ikke huske hva den heter. Lurer litt på om den heter Are, men er veldig usikker. Kunne du sjekket det for meg? Hadde vært så gøy å få vite det. Vekker gode minner fra august 1980...

Hilsen Charlotte
He-He. Gutten het Are, jenta het Eli og apen het Sam. "SAM SER EN IS" Mimring er fint, dere!
Natta!
Nå ble jeg helt målløs her........jeg hadde akkurat samme boka,og akkurat maken ransel.....helt utrolig !! Hmmmmm,er det virkelig så lenge siden.......ja,det er vel det.......!! Kos deg,og takk for mimringen :)
Charlotte sa…
Ja, selvfølgelig... Det var sånn det var! Utrolig morsomt! Takk skal du ha! :)
Trude sa…
Så koselig dette var...ja mange minner fra den tiden.En stk på ungdomsskolen her i går...plutselig stor han og nå...
Søt den dekorasjonen på døra!Og du...broderiet på kanna er kjempeflott,husk at du broderer for hånd og jeg med maskin. Har aldri klart det du har gjort (",)
Anonym sa…
Blir helt nostalgisk her jeg sitter.. Med A og B til Alababa var også min lesebok, og jeg hadde også samme røde ransel som du!
Men jeg må jo si at jeg har kastet en del mer enn deg, for hos meg gikk til og med Pusur dagbøkene i søppelbøtten for noen år siden, trodde ikke at de skulle ha noen betydning, men det har de gitt..De fungerer som en tidsmaskin.
Du må bare holde fast i disse små øyeblikkene, som tross alt er viktigere enn noe annet! Takk for et koselig og veldig stemningsskapende innlegg som gjorde meg i veldig godt humør!
Ser at vi er omtrent like gamle også, hehe...ikke rart jeg ble nostalgisk!
Anonym sa…
Nydelig krans du har på døra..
Hvor får en tak i noe sånt?

Bodil
Hei. Det synes jeg også, hvit fjær er bare lekkert.
Fant den i fjor høst, og måtte ha den - noe dyrere enn jeg skulle ønske. Og ikke visste jeg hvor jeg skulle ha den. (Dens skjebne ble døra til WC) Men hadde angret noe så innmari hvis jeg hadde latt den være. Den er fra SIA

Populære innlegg