Messetid ........



har jeg vært på norsk jord i ett døgn, etter en helg i Danmark. Har vært på interiør & gavemessa Formland i Herning. Vi dro natt til fredag (Boligfryd og jeg), stod opp 03:30 og kjørte avgårde mot Göteborg og ferja til Fredrikshavn. Beregningen av tid var uten dødpunkter, så da jeg overivrig, litt småstressa over at klokka gikk så fort - bråsvingte av før vi kom inn i sentrum, fordi jeg så ett skilt hvor det stod havn på. Ikke så ulogiskt egentlig, ettersom ferjer normalt ligger i vann. Problemet var bare at dette nok er havna hvor lastebåtene ligger, ikke passasjerferjen til Stena Line. Vi foretok en U-sving, usikker på om dette er lovlig i Sverige. Men utenlanske turister på tur, med rimelig knapp tid igjen før ferjen går - foretar de merkligste manøvre for å rekke frem i tide. Vi kom oss videre til sentrum, og selvsagt i siste lyskryss før ferjeleie, skiftet trafikklyset fra grønt. Men angsten for ikke å rekke båten over Kategat, gjorde jeg slikt jeg normalt ikke (les aldri) gjør - jeg kjørte på rødt. Vel fremme ved billettluka, smilende leverte vi billetten. Puh! Dette klarte vi jo lett som en plett! Hah! Kom ikke her å si at damer ikke klarer seg på tur alene! Vi kjørte og stilte oss i kø etter de andre bilene som stod der og ventet. Køen var ganske så lang foran oss, og jeg syntes de var trege med å fylle båten. Den skulle jo tross alt snart gå. Plutselig banket det på vinduet, en ansatt hadde kommet syklende. Hun pratet og pekte, og jeg trodde hun mente at vi skulle legge oss i neste fil. Hadde egentlig ikke tenkt å rulle ned vinduet, men bare flytte meg. Men hun gav seg liksom ikke, og da jeg rullet ned vinduet forklarte hun oss at vi ikke skulle stå der. Alle bilene som skulle med vår ferje, var allerede på båten, de! Flaks at hun kom syklende, ellers hadde vi sittet i køen til neste båt og sett på at vår båt hadde forlatt kaia. Flirende fikk vi kjørt ombord, og jammen kom det ikke en bil etter oss også. Litt flaks skal man jo også ha. Under panseret har jeg en dame som forteller meg hvor jeg skal kjøre -"ta til höger andra avfarten i rondellen" og sånt, dette er kjekt på ukjente steder, da jeg lider av langt fremskreden "mangel på stedsans". Hun pleier å være helt pålitelig, slik at jeg ikke lenger trenger å sitte med NAF-boka i fanget. Men da vi skulle finne hotellet, var hun ikke helt med, da hun gang på gang anviste ned på kanalpromenaden. Det hadde tatt seg skikkelig fint ut å komme kjørende ned blandt alle cafèbordene langs kanalen. Men etter en god og gammeldags "spørre levende mennesker om veien", fant vi fram til Hotel Royal. Det var et kjempekoselig hotell med vakre romslige rom, og selvsagt med den royale røde tråd. Som da bestod av toalett og håndvask med gulldekor, stoler i hvitt skinn foran tv`n. Store malerier av alle Danmarks regenter på veggene i korridorene. Det ble selvsagt tilbrakt noen timer med litt shopping på fredags ettermiddag. Og ikke minst en del timer på messeområdet, mye spennende å se av ting for høst og ikke minst julen. Julekrokodillelys må vel være tingen! Nå så jeg faktisk ikke denne standen, de var der, men jeg fant den på nettet. Nå vil nok ikke disse ¨påkledde dyrene være en del av Albertines vareutvalg for julen. De glir liksom ikke helt inn, men det var det ganske mye annet som gjør. Problemet blir vel egentlig å kunne begrense seg. Vi gikk og tittet på inngangsbillettene som hang rundt halsen på de andre besøkende med grått bånd, og hørte vi noen snakket norsk - sirklet vi inn, for kanskje var det noen av dere som gikk der. Søndagen hadde vi litt tid til overs før vi skulle ta ferja til Sverige, denne gangen fra Grenå. Og da var det jo ikke så lange omveien til Ebeltoft og den søndagsåpne Føtex. Der er det alltid noe å finne, denne gangen ble det en ny tunika, litt spennende kakepynt og krydder, samt litt god vin. Det var litt kø i kassene, og mot bedre viten byttet jeg kø, da det virket som om den gikk raskere! Hah! Neida, damen foran oss hadde kjøpt en liten pakke med røket laks, som det ikke var noen pris på. Den unge damen prøvde å ringe opptil flere nr. for å få hjelp til å finne prisen. Kunden fortalte henne at den var på tilbud til 10,00, men det stolte hun nok ikke på. Så vi stod, og stod, og stod. Tilslutt sa damen at hun kunne betale for det andre, og heller vente på denne fisken. Da ringte det tilbake, joda fisken kostet 10,00. Milde himmel, kunne hun ikke bare tatt den avgjørelsen selv, den unge damen i kassa. Vi stod jo nesten i 10 minutter og ventet, før det ble vår tur. Da viser det seg at å betale med VISA ikke går, kun Dankort. Minibank ikke mange metrene unna, takk og pris. Vel ute av butikken, og på vei mot Grenå, ser vi at klokka har gått fra oss. Igjen er det hastverk mot ferja, denne gangen ble vi bare 3-sist! Så etter å ha tilbakelagt over 100 mil, og div. antall skritt, må jeg si at jeg har vært litt sliten. Man blir jo egentlig litt sliten bare av alle inntrykkene man får mens man er og ser på leverandørene og dere store utvalg. Bare det å bære rundt på alle kataloger blir rene styrketreninga med statisk styrke. Neste gang tar jeg med trillebag!
Har desverre lite bilder å by på, alle inntrykkene sitter på netthinna.
Med ønske om en fortreffelig uke, til dere alle!

Kommentarer

ENGEL sa…
hørtes ut som en meget morsom og slitsom tur!ser for meg bilder jeg når du forteller,ikke noe problem det!men tror ikke jeg helt faller for krokodillelysene altså... kanskje til barnebursdag;)
ha ei go uke du og!
ENGEL sa…
hørtes ut som en meget morsom og slitsom tur!ser for meg bilder jeg når du forteller,ikke noe problem det!men tror ikke jeg helt faller for krokodillelysene altså... kanskje til barnebursdag;)
ha ei go uke du og!
Pulsatilla sa…
Hehe, ja jeg er litt matt av alle inntrykk jeg også, og jeg har jo ikke en strabasiøs kjøretur bak meg. Enig i at mye av moroa var å skule rundt på andre med grått bånd og diskutere hvem det kunne være. Tror vi så Anniche men vet jo at vi så deg :-)
Ha en god uke!
Hei,hei!
velkommen tilbake! Høres ut som en artig tur... ;O) men sikkert også litt slitsomt. Skulle gjerne vært der jeg også, men sånn gikk det ikke denne gangen. Nå gleder jeg meg til messa på Lillestrøm og håper å se masse nytt....
Du skal vel kanskje også ta en tur eller er du ferdig med handlingen?

Vi snakkes! Nå er det lenge siden jeg har vært innom, så en bytur bør jeg nok snart ha merker jeg..;O)
Høres ut som dere har hatt en fin, men slitsom tur. Har sittet og lest om bryllupet ditt. Utrolig fin kjole du hadde! Kjolene til servitørene var stilfulle. Slike kunne jeg har tenkt meg til å servere også:) Det er 12 dager igjen til vår store dag, så her er det om å gjøre å huske alt og få ting gjort!
Du får ha en fin uke:)
Olstad sa…
Ha ha dette var en artig beskrivelse av en tur som hørtes slitsom ut.

Det var stas på formland og hyggelig var det jo å så vidt hilse på dere.

Jeg er helt matt av alle intrykk fortsatt og nærvøs for at jeg ikke gjort de riktige valgene. Men slik er det jo alltid

Ha en riktig fin uke.
Takk for mailen:O) Kursene ligger ute for påmelding på bloggen;O)
Sussen sa…
Hei hei!
Så lenge siden jeg har vært her inne!
Jeg har store planer om å komme til Askim og besøke butikken din på sensommeren en gang.
Jeg er endelig i gang med bloggen min igjen, samt interiørkarrieren min. Jeg stortrives!
Håper du har hatt en nydelig sommer og at du koser deg med masse nytt på messene rundt omkring!
Hilsen Sussen
elisabeth sa…
Puh...dette hørtes slitsomt ut, men jeg har mitt å stri me hihi:)
Håper du har fine dager i butikken;)
Har gitt deg en award:)
ENGEL sa…
LIGGER EN AWARD OG VENTER PÅ DEG PÅ BLOGGEN MIN;)
Emmeline sa…
Hei Albertine:)

Velkommen hjem fra messeverden. Blir jo helt svett bare av å lese hvordan du har lagt på to hjul i svingen for å komme deg til og fra nabolandet?? Herligheten.
Håper ikke den elgen med lys i hornene er representativ for utvalget i butikken, hehehe! Men ser at du lover at det ikke skal bli sånn så da blir det ikke sånn:)

Jeg må også få si at bryllupsbildene fra under her, med VERDENS SKJØNNESTE brudekjole og fantastiske serveringsdamer bare TAR KAKEN. Bra jeg ikke så disse bildene da jeg giftet meg...Alt virker jo tafatt ved siden av et sånt forseggjort kalas. Men du kan virkelig dette med å skape helhet med enkle midler, det er sikkert.

I dag har jeg utfordret deg til å vise din favorittlampe og fortelle historien bak den.... Håper du tar utfordringen, venter spent:)
charm design sa…
Så gøy det må være å dra på innkjøp og messer.Gå der å velge blant alle herighetene.Sikkert også ganske slitsomt og vanskelig å velge ut de riktige tingene og levrandørene.Men du albertine har jo en kjempe god smak og en lekker butikk,så jeg er helt sikker på at det kommer mye fint.Høsten er liksom grom tiden på interiøer og klær,krype opp i sofaen med et ny innkjøpt lekkert pels tepppe og en kopp te, i et lekkert høst antrekk som er lunt og varmt og som man ser flott ut i.(hm hm er ikke akkurat sånn man ser ut under teppe,er gjerne en sliten pysj istede)Vi treffes snart i bogg verden,god helg
elisabeth sa…
Ønsker deg en super søndag:))
Hei! Tusen takk for kommentar på bloggen min! Det høres ut som du har hatt en morsom tur på messe:) Ønsker deg en flotters søndag videre. Klem Tone

Populære innlegg