Still live from Reykjavik ....

er snart dag 3 over her på Island, og i morgen reiser vi hjem.
Gårsdagen ble tilbrakt på utflykter i denne Super-trucken, en ombygdt Ford Explorer (faktisk 2 biler satt sammen) Vi startet dagen med en omvisning på Hellisheidarvirkjun, som er det kraftverket som forsyner Reykjavik med strøm. De henter damp fra vulkanen Hengill (2000m under vulkanen), og de foredler og lager strøm av. Det var en flott og moderne bygning, og den løftet seg nesten 1 m under det siste store jordskjelvet i mai 2008.

Etterpå kjørte vi med disse store bilene ut i terrenget. Vi var innom den gylne triangel, Gullfoss, Geysir og Thingvellir. Lunsjen ble inntatt på Gullfoss kafè, og vi spiste deres berømte islandske kjøttsuppe. Skal si det smakte godt med varm suppe og ferske rundstykker, etter å ha vært mye ute. Det er ikke mange kuldegradene på Island, men vinden er isende kald.
Etter å ha prøvd å dusje seg varm igjen, var det tid for middag, og da prøvde vi Fiskmarkadurinn, den ble åpnet i september 2007, og er visst meget populær. Vi spiste en 9 retters middag, og det smakte bare så deilig. Så fort første gang i mitt liv har jeg smakt sushi, og det ga skikkelig mersmak.

I dag er vi vært med på offroad-kjøring oppe på fjelltopper med bil, og har for første gang kjørt 4-hjuling (ATV). Det ble en utfordrende start, med en to-timers tur gjennom ulendte landskap, over is, og ut i elver. Jeg var livredd, men måtte bare følge etter de andre. Da jeg sa ja til denne turen, trodde jeg at jeg skulle få sitte på - men neida, jeg måtte pent kjøre selv. Så jeg har funnet ut at kroppen min ikke er laget for fart og spenning, men jeg klarte å gjennomføre det.

Har desverre ikke så mange bilder, for selvsagt ble batteriet tomt i går.

Nå skal jeg snart hoppe i dusjen, for vi skal spise middag på Perlan i kveld, den offisielle julebordskvelden. Restauranten roterer mens vi spiser deres berømte julebordsbuffeè.
I morgen er det avreise og en tur innom den blå lagune, på vei til flyplassen.

Ønsker dere alle en riktig fin helg!