Bitende kald desemberdag...

I dag var det jammen -15 da jeg dro på jobb. Denne kulda har kommet litt kastet på meg, kjenner jeg. Og jeg blir ikke varm uansett hvor mye jeg putter på av klær. Sitter på kontoret i dag, og varmer meg på gløggkruset, for fingrene glir ikke akkurat lett over tastaturet...  

I sommer, da jeg kjørte rundt og handlet inn gamle servise-deler til 5-års jubileet, så kom jeg over en bunke gamle overlaken med heklede, innfelte blonder, broderte monogrammer og greier. De ble da brukt som duker, og da jeg skulle gjøre klart på kjøkkenet til 1. advent. Så fant jeg ut at jeg ville bruke et av dem som liftgardin. Nå er vinduet mitt 180cm bredt, så det er ikke så mye standardmål ute og går. For å slippe skjøter, så snudde jeg heller lakenet på langs og fikk da kun blonde på ene siden. Og det ble ikke så gæli det heller....

I år, som alle tidligere år, så må jo selvsagt adventskalenderen henges opp i taket. Har måttet reparere festet den henger i noen ganger, for det har vært tungt og den har deiset i gulvet ett par ganger. Takk og pris, så har vi fått reparert den igjen. Blir liksom ikke jul uten.  For at ikke det skal bli så grådig mye kalenderstyr, så har vi i år laget en ny vri på det tradisjonelle systemet vårt. Tidligere så har ungene fått åpne annen hver dag, men nå som de er blitt litt større, så foreslo jeg i fjor på nyåret noe nytt. Så i år har både små og store handlet 2 gaver til hver av de andre i familien. Vi satte ett samlet beløp på disse 6 gavene, slik at alle kunne ha litt slingringsmonn. Barna har lenge planlagt og fundert på hva de skulle finne på, og vi tok en felles handledag, hvor vi byttet på å gå litt samme, både små og store.  Så nå er de like spente når vi voksne åpner, som når de åpner sine egne. Foreløpig har det fungert fint, så får vi ta en vurdering når adventstiden er over. :0)

Da ble det jul på kjøkkenet. I sommer har kjøkkenet blitt malt, holder på med prosjekt konfirmasjon våren 2014. Og har en plan på at alt skal være klart i løpet av 2013, slik at jeg slipper noe styr rett før. Når man begynner å male ett sted, ser man jo fort hvor gult alt et hvite var blitt. Så alle vegger, tak og lister på kjøkkenet er frisket opp. Da passet jeg på å bytte om litt, og hang opp tallerkenhylla jeg hadde ved pc`n i loftstua. Den er nå stativ for kokebøker og interiørbøker. Under står en liten sjenk fra en auksjon, hvor jeg har fjernet dørene og malt den hvit. Hengt en kafègardin fra Jeanne d`Arc Living som forheng. Ikke så mye som skal til, for å få litt forandring i heimen...

I år er det da 5 år siden jeg lagde de første kalenderstrutene til butikken. I år er de blitt litt jubileumsstore. Brukte noe håndlaget papir med sølvmønster, som jeg selger i butikken og revne biter av gavepapiret - begge fra Jeanne d`Arc Living...

Som tidligere år er de fyllt med deilig, duftende julete. Lagde først en strut av det håndlagde papiret. Ble 3 struter på ett ark. Limte så på gavepapiret fra spissen og litt opp på struten. Avsluttet med et lakkseil med "god jul" og silkebånd til hempe.  Vi deler ut en håndlagd strut hver dag til en kunde...

Har lagd meg en eucalyptus (poppel)krans, her hengende på min oldefars gamle sykkel...

Det går fremover med hytteprosjektet også. Nå har pipa kommet opp, og det skal begynnes på peisen inne i stua, senere i uka...

Stua er i sparklingsfasen, og det er mye som skal sparkles. For vi skal ikke ha listverk i tak eller rundt vinduer, samt at alle vegger skal være glatte og malte...

Det var kaldt i går, men det var jo bare så vakkert i solnedgangen. Frostrøyken svevde rett over vannflata og sola speiler seg i det kalde vannet...

Lørdag var vi på Lillehammer for å feire bestefar/oldefar som ble 100 år! Vi hadde litt god tid, og ruslet rundt i gågata. Hadde håpet på litt snø, for å få skikkelig julestemning. Snøen var ikke kommet, men hos Folk og Røvere kunne man virkelig kjenne på julestemningen... Ikke rart de vant prisen for årets julebutikk!

Ønsker dere alle en deilig førjulsuke, måtte ikke stresset ta dere! :0)

Klem Albertine...

Kommentarer

Populære innlegg