Varmt, varmt, men klage kan vi ikke ..........

Hah! Skal si jeg var overrasket over hyggelige kommentarer, da jeg endelig fikk satt meg ned foran pc`n igjen. Har regnet med at jeg mumlet her for meg selv, jeg. Er såpass grønn ennå, så jeg har ikke forstått om jeg kan svare dere direkte på min blogg eller om jeg må inn på deres. Dette skal jeg forske litt på.

Etter hjemkosten fra Krakow har jeg benyttet oppholdsværet til å luke 65 meter hekk,
for er det noe som har trivdes i vår regnfulle sommer, så er det ugresset. Men du verden, så pent det blir etterpå.

Krakow ja. Da kommer man nesten ikke utenom Auschwitz og Birkenau, og det kan man si var en spesiell opplevelse. Vi har (4 voksne) vandret blandt tortureringsrom, rom fylt av avklippet hår, briller, tannbørster, kofferter, sko og barneklær i flere timer. Over 1,5 millioner mennesker mistet livet sitt her, så man blir ganske ydmyk.

Det er jo egentlig både vondt og godt på en gang; vondt å se de ufattelige påfunn og nedverdigende ting alle disse menneskene ble utsatt for, og samtidig godt at det er tatt vare på, slik at dette aldri glemmes.





Dette kan aboslutt anbefales og bli med på en av de guidede turene, de kommer med masse verdifulle opplysninger som ikke står på plakatene som finnes rundt på områdene.

Husk gode sko og vannflaske.



Ja, alt er jo ikke bare trist og leit i Polen, da. Har man vært i Praha, som jeg har, så vil man stort sett hele tiden finne likheter på bygninger, utforming av gater og bybilde. Vi har spist mye god mat og den lokale ølen kan på det varmeste anbefales. Ikke så mye spennende i butikkene i gata, med på det store senteret Galleria Krakow, var det tre store etasjer med butikker, mange som ikke finnes i Norge. Som vanlig er det far og barna som ender opp med mest, mor kom hjem med 1 par sko til halv pris.

Vi var også på tur til Wieliczka, en av verdens eldste og største saltgruver. Vi ble guidet ca. 160 meter ned i bakken, og alt vi så var av salt, det så jo ut som stein, skulpturer, kapell og en stor flott katadral, hvor det ble viet ca. 6 par i året, det ble holdt gudstjenste der hver søndag og konserter, Herborg Kråkevik hadde opptrådd der.
Selv prismene i lysekronene er laget av saltstener, alteret og urner.
Det er en utrolig fin opplevelse, så fasinerende å se hva menneskehender har klart å få til gjennom 700 år.

Nå skal jeg ta meg en tur ut i solen.
Vi sees!

Kommentarer

Populære innlegg