Hyttedrømmen...

er det er drøyt år siden vi startet på hytteprosjektet, og nå står det bare igjen litt småtteri her og der. Jeg har fått noen tilbakemeldinger om at det var ønskelig med litt bilder og forklaringer her på bloggen, ikke bare på Instagram og Facebook. Så for dere tålmodige sjeler, her kommer et dypdykk:

Heldige var vi som fikk kjøpt tomt t, med god utsikt utover sjøen...
Med tomta fulgte hyttetegninger som vi måtte følge, men vi har stått fritt til å gjøre endringer som passer oss.
Det er ikke så mange endringene som synes utenfra, men vi har gjort en del endringer inne. Hytta er bygd på et hyttefelt, hvor hyttene ser like ut fasademessig. Og det har vært så morsomt å følge de forskjellige, for alle er helt unike innvendig. Der ser man personligheten til familiene som skal bo der, og det er så fint, synes jeg...

Da er reisingen av stenderverket i  gang. Spennende å se hytta reise seg, og man begynner å få en anelse om hvordan det blir. På dette stadiet ser alt veldig smått ut inne, og man lurer på om man i hele tatt får plass til noen møbler...

Her er første glimt av kjøkkenvinduet, og jeg lurer veldig på om det sitter høyt nok til gå gå over kjøkkenbenken...

Plater er lagt på taket og de har begynt på ytterveggene. Spennende å se forandringene fra helg til helg nå...

Hytta er kledd med "vindtett" og lekter er spikret på. Dette er fronten med boddør til venstre og inngangsdør til høyre...

Nå som vinduer og dører begynner å komme på plass, føles det som om det snart er ferdig. Men det er det jo ikke... Dette er baksiden av hytte, mot sjøen.

Ikke så lett å se her, men takstein er kommet på plass. Flate, firkantede betongstein fra Benders...

I beskrivelsen på hytte stod det at kledningen som skulle benyttes, var Royal Impreginering. Vi valgte da "Naturell", den vil med tiden grånes. Det fine med denne kledningen, er at den trenger ikke behandler på ca 8 år, og da tenker jeg vi bruker beis uten farge...

For enklest mulig vedlikehold, så er vinduene fra Lyssand kledd med lakkert aluminium ute, selvrensende og med solfilter... Skal bli interessant å se om de virkelig er selvrensende...

Jeg valgte å ha dør fra det ene badet og rett ut. tenkte det var greit å kunne gå fra stranda, rett  inn på badet og i dusjen. Slippe å få sandete føtter gjennom hele hytta...

En annen endring vi foretok, var å sette inn foldedør istedet for skyvedør ut fra kjøkkenet. Slik at vi kan skyve dørene helt til side og fjerne skillet mellom ute og inne. Det blir nesten om om vi  har utekjøkken...

Nå er stua isolert og kledd med plast og lekter, klart for gipsing...

Over kjøkkenet og inngangen blir det en hems, med en liten loftstue og et soverom. Det blir mye skråtak, men man må jo utnytte plassen mest mulig...

Dette er fra foreldresoverommet og ut mot uteplassen. Vi valgte dobbel dør istedet for vindu og en dør. Liker at det er likt, og så har man jo muligheten til å lufte skikkelig. Ser for meg at jeg kan sitte med kaffekoppen i nattkjolen på terskelen tidlig om morgenen mens sola stiger og fuglene kvitrer. Jeg har jo tross alt bestilt vakkert sommervær, så og si i hele sommer...

Dette er utsikten fra stuevinduet...

En av endringene vi gjorde, var å tegne inn en vedfyrt peis. Den ble flyttet til den høyeste veggen, for å kunne utnytte høyden til peisen. Og så håper jeg jo at på sikt, kan det bli en peis ute på andre siden av pipa...

Her ser dere fra stua og mot kjøkken og gjestebad. Hemsen er kledd inn...

Badet har fått opp gipsen på veggene. I stedet for dørene som var tegnet inn, endret jeg og valgte skyvedører i stort sett alle rom. Det er veldig plassbesparende, når rommene er små. Da vil  man ikke ha noen dør som svinger inn...

Her ser dere døra fra innsiden...

Også gjestebadet er gipset og klart for fliselegger...

Gipset og klart er det også på soverommet...

Her ser man skyvedørskassettene, dette er "soveromsgangen"...

Veldig kornete. iPhone er ikke glad i for mørke rom. Nå er stue og kjøkken også gipset klart. Nå begynner det å bli moro, man ser tydelig hvordan det vil bli...

Dette er stuevinduene ut mot sjøen...

"Peisplassen" er klar for mureren...

Snekkeren var ikke så veldig imponert over at jeg skulle ha rupanel synlig. Så første omgangen var med stygge panelbord, for han trodde vi bare skulle ha godt feste for senere montering. Har vel en mistanke om at han syntes jeg var et skrudd kvinnemenneske, som ville ha disse grove og ru panelbordene synlig. Så han måtte bytte de ut med noen penere som jeg kunne beise...

Kjøkkenet begynner å ta form...

Og der var pipa murt opp...

Og så var det klart for oppsett av peisen. Jeg ønsket en helt enkel peis, med en enkel innsats. Ønsket at den skulle gå hele veien opp i taket, for å understreke takhøyden. Hadde noen sagt til meg for 5 år siden, at jeg skulle velge å ha peisen i gråpussen, så hadde jeg trodd de var hoppende gale. Alt måtte jo males hvitt. Nå synes jeg grå puss er vidundelig vakkert, og gjør det hvite rommet lunere. Er litt deilig at man er i utvikling, og ikke står stille...

Vi endte med Nordpeis innsats nr. 21, med antrasitt innramming, og grå murpuss...

Så var det klart for legging av fliser på badet. Oppstart på gjestebadet. Her valgte vi hvite marmorfliser, og de er helt silkemyke å ta på, og med en herlig rustikk overflate...

Dette var opprinnelig tegnet som en bod/gjesterom, men vi fant ut at med 4 soverom, så var det kjekt med to bad. Det ble ikke så stort, men det blir plass til vegghengt wc med innebygd sisterne, vask og dusj...

Det ble lagt 60*60 fliser i gangen og på kjøkkenet. Fargen på flisene er nedsten identisk med sokkelfargen på kjøkkeninnredningen. Så det ser nesten ut som om innredningen svever over bakken. Og det ble jo kuult. Planen er at det skal legges ute både ved inngangen og på uteplassen bak...

Jeg hadde egentlig et ønske om et polert betong-gulv, men ble nedstemt. Så da startet jakten på store fliser med betonglook...

Så var turen kommet til hovedbadet. Her er vegger og gulv påført membran og kassen til sisternen er klar. Helt til høyre er det gjort klart til vaskemaskin og tørketrommel...

Så var det endelig klart for de vakre Theodor-flisene fra Ulfven.  Ulfven holder til i Moss, og det var så fint å kunne bruke et firma med lokal forankring. De har masse lekre flisedesign, og jeg falt da pladask for fine Theodor...

Så var gulvet ferdig lagt og impreginert. Da er det klart for fuging...

I dusjsonen og som sokkelflis, valgte jeg enkle, hvite fliser med fasettkant. Synes de er klassike og enkle, og med et dominerende gulv, var det greit med noen enkelt til...

Det ble litt diskusjoner frem og tilbake, da jeg kom med ønsket om pusset betong på veggene på badet. Både mannen i huset og fliselegger/murer var noe skeptiske. Men resultatet ble helt knall, og passet så fint sammen med resten, synes jeg i hvertfall...

For å lette rengjøringen, og for å være litt praktisk, så tok vi også fliser bak toalettet og vaskemaskinen...

Der var jammen toalettet på plass også...

Jeg må innrømme at jeg ikke er noen stor fan av baderomsinnredninger, og har jaktet på egnede møbler. Endte opp med dette konsollbordet fra PB Home i gråbrunt mattlakkert metall...

For å bryte litt opp i de enkle, glatte flatene og glatte dørbladene, så valgte vi koøye i frostet glass på begge badene. Det ble også valgt på inngangsdøren...

Moderne firkantet porselensvask og moderne armatur på vasken. Moro å leke litt med kontraster.

Vi ble litt revet med da vi skulle velge baderomsgarnityr, og valgte en modell med regnskog effekt. Blir spennende å prøve denne, når man hjemme er vant til en liten sparedusj...

Egentlig hadde jeg planer om en annen type speil på badet, men med metallbordet på plass, så måtte jeg bare ta det helt ut med dette vakre speilet fra PB Home...

Fargene på speil og konsollbord gikk fint sammen med betongveggene, og det ble lunt og rolig på badet. Såpedispender og tannbørsteglass fra House Doctor. Det var ikke enkelt å få borret hull i bordet til vasken, men det gikk til slutt. Har på følelsen at disse håndverkerne var litt oppgitt over alle mine gode ideer...

For å skape spennende kontraster mellom det nostalgiske og det moderne, så gikk vi for helfrostede dusjdører i glass. Vi var litt spente, men vi ble veldig fornøyde...

"Granny"-lamper fra House Doctor ble prikken over i`en...

Det ble litt frem og tilbake med innredningen på gjestebadet også, men jeg er god på forhandlinger...
Dette gamle bordet passet bare helt perfekt i fargen til flisene, og det ble litt fart med kontrastene.

Nå begynner det å sy seg sammen...

En liten firkantvask ble montert på det gamle bordet, som vi sagde bakbeina av. Her valgte vi buede dusjdører med frostet felter strategisk plassert. Siden rommet er lite, fant vi ut at det var lurt med dører som kan skyves inn i hjørnet. Det gjør mye med plassen. Fortsatt mangler det speil, jeg er ikke helt sikker ennå. Får la det modne litt, når godfølelsen kommer, er jeg helt sikker...

Vi så på flere kjøkken, og var helt enig om at vi ønsket et enkelt og moderne uttrykk. Valget falt på MANO høyglans fra Kvik, alle fronter uansett om det er skuffer eller skap, ser ut som om det er skuffer. Så alle frontene er like...

Frontene har spor, slik at vi ikke trengte håndtak...

Vi valgte kjøkkenløsning uten overskap, for å holde det så luftig og enkelt som mulig...

Siden vi ikke skulle ha overskap, måtte vi ha noe annet enn kjøleskap og valget falt da på kjøleskuffer fra Norcool med stålfront...

Benkeplate i hvit/spraglete komposittmateriale fra Kvik. Valgte en helt tynn plate, ca 1 cm tykk...
Sølvgrå induksjonstopp fra Siemens, for en sort ville blitt veldig synlig, siden vi ikke har noe annet svart inne...

Vegghengte "kontor"lamper fra House Doctor over benken. Ble veldig fornøyd med ventilatoren. Var først litt engstelig for at den ble for moderne, men nå synes jeg det ble en fin kontrast...

På hemsen ble det for letthets skyld satt opp ferdigmalte panelplater i tak og på vegg. Det hadde vært en pine å måtte male. Det holdt lenge med det ene strøket jeg tok, da de var eggehvite og det så helt gult ut til "Klassisk hvit" som var valgt til resten. Trodde nesten ryggen skulle knekke,der jeg med bøyde knær malte og malte. Dette er stuedelen...

Det ble også plass til et soverom...

Furugulvene ble behandlet med kvistlakk og malt med Trestjernes gulvmaling...

Fargen heter Kanin og er i GRESJ-familien. Kan tro jeg var skjelven dat jeg malte her ved trappehullet. Har skikkelig høydeskrekk og klamret meg til stigen opp og ned...

Det ble minstemann i familien som valgte å ha soverom her oppe under skråtaket.  Ønsket var ulvetema, og da ble det sengetøy med ulv fra Turiform...

Utsikten fra hemsen...

Enkel trapp fra Nortrapp i Rakkestad...

Er egentlig ikke så stor fan av åpne trappetrinn, men for å utnytte lyset og øke romfølelsen, så valgte vi åpne trinn. For at trappen ikke skulle bli for bratt, så flyttet vi utgangsdøren litt mer til venstre enn på tegningen...

Under alle fliser har vi varmekabler, men i stua hvor vi skal ha parkett ble det lagt varmefolie. Det er et godt alternativ for gulvvarme, slik at ikke gulvet krymper for mye om vinteren. Jeg var med å rullet og og tapet fast...

Gulvet vi valgte heter Epoque Vintage eik, og er en plankparkett med fas på langsidene. Den er grålasert og det passet bra til de hvite veggene og betongfargen på peisen. Ble lunt og lyst...

Etter nedvaskingen kunne vi hente sofaen fra Home & Cottage, med linfargede trekk.  Ønsket var en sofa med avtagbart trekk, som var litt røffere enn Ektorp fra Ikea, som vi har hjemme...

Jeg har fundert mye på hva slags lamper som skal inn i hytta, pga takhøyden så ønsket jeg meg en lampe med god størrelse. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en gedigen antikk prismekrone, men de kostet mye mer enn jeg var villig til å betale. Jeg har en ny leverandør som leverer de herligste lysekroner med inspirasjon fra Østen, og hvis dere ser litt nøye, så kan dere skimte noen prismer i toppen av lampa. Den finnes i flere størrelser, dette er den største. Den er over en meter lang, og jeg sov litt dårlig etter at jeg hadde bestilt den, tenk om den ble alt for stor? Men vi ble grådig fornøyde, både mannen i mitt liv og meg...

Vårhilsen med vakre gåsunger...

Gardiner var en annen hodepine, ville helt vært foruten. Men man må ha litt mot innsyn, solskinn og for å få en annen klang i rommet. Jeg er liksom ikke helt typen til å sette opp lameller eller persienner. Jeg er en hund etter tekstiler og spesielt lin. Derfor falt valget på helt enkle 1700-talls roll-up i hvit lin, i alle rom. Jeg endte på Stoff & Stil på Alfaset og kom ut med 45 m hvit lin. Dette skal bli til 15 liftgardiner og trekk til hodegavler bak sengene...

Den berømte rupanelveggen på soverommet vårt er nå beiset i en varm gråfarge. Et strøk holdt, ville ikke ha det for mørkt...

Når jeg er i gang, så har jeg få hemninger. Var nok noen som trodde jeg hadde tørna, da jeg satte i gang å male den nylagte eikeparketten. Men det var meningen hele tiden. I stedet for å legge furu som først tenkt, så fant vi ut av en billig eikeparkett ville tåle mer. Så da malte jeg i vei...

Malte gulvet med samme farge som oppe på hemsen...

Da jeg så disse lampene på interiørmessa i Stockholm i August i fjor, så var jeg solgt. Disse måtte jeg bruke ett eller annet sted på hytta. Madame Stoltz leverer disse. De ble da leselamper over senga...

Er veldig glad i litt annerledes prismelamper, og denne ble en fin kontrast til det røffe og moderne...

Det mangler gardiner og litt stæsj, ikke mye, så vips er det natta...

Rommet til prinsessa har selvvalgte nattbord MALM fra Ikea og betong lampeføtter og skjermer fra House Doctor...

Gjesterommet er ikke all verdens stort, men plass til seng ble det. Skal sy trekk til gavelen i ubleket lin, er ikke så glad i denne syntetiske grå varianten. Så da kjører vi i gang symaskinen...

Spisebordet er herved tatt i bruk som sybord, mye triveligere å sy her enn hjemme. Så kan jeg få hengt opp liftene etter hvert også...

Har letet land og strand etter et gammelt spisebord, men fant ikke noe som hadde riktige mål. En dag jeg var innom Dorothea, ropte dette resirkulerte bordet på meg. Et knips og bildet sendt til mannen i mitt liv var nok. Han syntes det var fint han også.  Med noen gamle spisestuestoler, malt hvite med løse volangtrekk skaper liv...

Hadde ikke noe ønske om en sterke fargepalett her, ei heller noen maritim stil.  Ville heller spille på beige og grå toner, som minner om strå, siv, steiner og drivved. Kontraster får jeg fra forskjellige materialer og struktuer, i stedet for fargekontraster. Disse tingene gjør at det føles veldig rolig og avslappende her, og på en hytte hvor man skal lade batteriene, føles det helt riktig for oss...

Som garderobeoppheng, brukte jeg en gammel, lutet dør, som ble skrudd opp på veggen...

Disse helt herlige hjorteknaggene fra Lama fant jeg hos Pineapple...

Det begynner å nærme seg innflytting...

Velkommen inn!

Dette må være det lengste innlegget jeg noen gang har skrevet, så datt du av underveis, så har jeg full forståelse for det. Man får heller ta det i etapper. Ha en strålende fin fridag i morgen og en feiende flott langhelg! Klem Albertine...