Langweekend i Berlin ....


Ich bin ...... Eh. Må innrømme at det ikke er stort igjen av tysken jeg lærte på ungdomsskolen. Som dere kanksje skjønner, så har jeg tilbrakt helga i Berlin. Mannen i mitt liv har vært på kurs/konferanse med en stor leverandør, og der er vi ledsager`ne så heldige å få være med. Så mens gutta sitter i varme konferanserom og pløyer seg gjennom den ene PowerPoint-presentasjonen etter den andre, og demonstrasjon av varer - så har vi damene vært på Sightseeing i den tyske hovedstaden.
Fredag morgen stuet vi oss sammen i en toetasjers buss - 70 damer, og fikk en innføring i Berlins historie og kjente merker og bygninger. Etterpå ble vi delt i grupper, og vandret gatelangs med egen guide. Været var eksemplarisk, og vi fikk se mange smug og bortgjemte butikker, som ikke hadde vært så enkle å finne på egenhånd. Alle damene møttes igjen til en deilig 2-rettes lunsj i ett område som het "Hackescher Markt".

Hotellet vi lå på, het "Park Inn" og lå på Alexanderplassen. Sentralt beliggende, og med to store kjøpesenter ved siden av; "Alexa" og "Galleria". Hotellet var nyoppusset, og moderne - med hele 39 etasjer.

På de siste hotellene jeg har vært på, har det vært en del nye baderomsløsninger.

Denne gangen var vask og dusj åpent ute i soveromsdelen, mens toalettet befant seg i det jeg trodde var garderoben.

Ved vinduet var det en sittegruppe, med to forskjellige stoler til. Det var duse og behagelige farger, og mye kuul belysning. Prøvde å stoppe gubben før han fikk lagt fra seg jakke og parkert kofferten, for jeg måtte jo ta bilder før det ble uryddig. Det eneste jeg fikk var ett oppgitt blikk, før koffert og jakke ble satt ned.

Selvsagt var det TV på rommet, men den var ikke akkurat mye på. De dubber jo absolutt alt, og det er grusomt å høre på. Det ble kun nyheter og vær på SKY NEWS som innimellom ble sjekket. Her var også safen og minibaren.


Del av muren som fortsatt stod. Grå og trist.

Ett annet sted i byen stod det også rester av den gamle muren, men her er den dekorert. Etter murens fall ble det invitert en del kunstnere for å dekorere muren. Nå i november er det 20 år siden muren falt, og de ble igjen invitert, denne gangen for å restaurere det de malte den gangen.

Spor etter krigens herjinger, var det fortsatt å finne. Mange av de bombede områdene hadde ikke blitt bygget opp før på 90-tallet. Enkelte steder var det fortsatt ikke bygget, men det var satt opp stillaser med presseninger med motiv av husfasader. Og ved første øyekast var ikke det så lett å se. Så det hvite høyhuset rett frem er altså ikke ekte, men kun pressening.

Etter krigens herjinger var det ikke mange av de gamle bygningene som stod. Dette er en av dem. Akkurat hva som var her, klarer jeg ikke huske.


Dette bygget var under 2. verdenskrig LUFTWAFFE`s, og Görings hovedkvarter. Nesten litt smånifs stemning der, og det var nesten så man følte at Görings gjenferd stod i ett av vinduene.

(bilde fra middagen på kvelden - Jørn Hoel var toastmaster)
Lørdag startet vi damene etter frokost med champagne og Jørn Hoel. Der skal jeg si at jeg følte at jeg var i mitt rette element. Særlig! Klokka kvart over ni på morran, trøtt og stram i fjeset, nettopp gjort unna frokosten og med rusten stemme - da er man liksom klar til å synge i kor med Jørn Hoel! Men etter litt Champis og litt oppvarming så låt vi faktisk ikke så gale. Det er ikke så ille lett å åpne seg og synge for full hals når du står sammen med nesten 60 ukjente damer. Så det var bare å gi F, og kjøre på. Vi øvde i 2,5 time, og fikk så greie på at vi skulle være en del av kveldens underholdning.


Etter lunsj var det klart for ny sightseeing, denne gangen fikk mannfolka være med. Vi hadde meldt oss på bytur kjørende i TRABANT, denne lille bilen med 26 hestekrefter som ble produsert i Øst-Tyskland fra slutten av femtitallet og frem til murens fall. Her var det ikke mye luksus. Det var kun det helt nødvendige, og man satt med knærne nesten oppunder haka. Det kjørte en bil først med guiden, vi andre kjørte etter med henne snakkende over ett høytaleranlegg. Vi holdt på å le oss forderva, det hompa, dura og smalt. Folk snudde seg og lo, og de tok bilder. Vi var nok ett lekkert syn der vi satt 4 voksne trøkka inn i denne lille bilen. Men moro var det i alle fall.

Så neste gang dere er i Berlin, prøv denne muligheten til en annerledes sightseeing. De har tilholdsted ikke langt fra "Checkpoint Charlie", og tvers over gata for gamle "Luftwaffe

Lørdagskvelden tilbrakte vi i ett gammelt vakkert hus, hvor vi ble servert en deilig 3-retters. Hadde selvsagt kamera med så og si tomt batteri, og bildene fra stedet ble få og dårlige. Måtte jo også ta hensyn til de som var der, kan jo ikke bare legge ut bilder her av andre mennesker uten tillatelse. Derfor ble det mye tak.
Det rare var, at da vi kjørte forbi dette huset med bussen, satt jeg og tenkte på at det hadde vært veldig moro å få kommet inn og få se. For gjennom vinduene kunne man se disse gedigne prismekronene og de vakre gardinene. Rett etter vi hadde kjørt forbi, tok bussen en u-sving, og jammen stoppet den ikke foran dette huset. Hah! Så var det jo dit vi skulle, a gitt.
Syngingen gikk forresten veldig bra, med middag og god vin innabords.
Det har begynt å komme litt av høstens nyheter, ramler inn litt stadig vekk fremover, nå. En del er julevarer, de blir bare sjekket, priset og pakket ned så lenge - frem til vi åpner julebutikken. Batteriet på kameraet er helt tomt, så jeg kommer tilbake med litt bilder senere. Ha en fortsatt fin uke!

Kommentarer

Så kosleig du forteller. Nå fikk jeg lyst på en storbyferie. Tenk å henge opp presenninger med hus på? Det visste jeg ikke. Fine bilder du hadde tatt.
Nå er sommeren på hell, og høsten banker på, så for oss blir det snart en fjelltur. Godt å ha noe å se fram til. Ønsker deg en super høstuke og lykke til med utpakkingen av julevarenen:)
WOW! Ser ut som om du har hatt en kanon-tur. De prismekronene var fantastiske.
Ønsker deg en fin innspurt til helg.
Jeg må ta en titt på julevarene da skjønner jeg ;)!

Klem fra Helene
Armkroken sa…
Hei! Har lagt inn litt skryt av deg på bloggen min! Hilsen to te ;)

Populære innlegg