Jul i det Albertinske hjem 2 ...

Helt fra vi er små, har det å lage noe til jul hvert ganske sentralt. Med Laging av julepynt hjemme på kjøkkenbordet, skole juleverksted på og andre steder. Dette er Derfor så innebygget at det bare fortsetter og fortsetter. dessverre blir det ikke tid til å gjøre så mye lenger, noe menn må jeg bare få ut.

I butikken har jeg hatt noen advenstaker i vasken til vanlige kronelys, men de fleste kunder vil i år ha kubbelys til advent. Men de er så vakre, så noe må de jo kunne Brukes til. Da kom jeg på at jeg hadde sett noe hos Bloggen til svenske landtlif - Anette i fjor eller året før.
Så før jul i fjor eller da for to år siden fant jeg denne enkle syvarmede lysestaken på IKEA. Ganske simpel egentlig med den sorte sokkelen i plast. Menn skjult gjør den jo helt klart susen.
Ja, nå får dere det inn med teskjeer. Beklager det, men ivrig til å fotografere og dokumentere som mannen er, så må man jo Bruke dem også. Så dere får bære over med meg.

Mosen plukket ungene og jeg forrige fredag, og det var godt vi plukket masse. Utrolig hva den kan Brukes til.
Og vips ble det vakker Julestemning i vinduet i loftstua. Du verden!
Nyvasket rom, vaskede og nystrøkne gardiner. En ualminnelig Snerten julebelysning, noen snøfnugg i perler dinglende over. Nå har det jo faktisk kommet noen fnugg ute også, så julestemningen bygger seg opp.


Her er Spisekroken på kjøkkenet. Liftgardinene sydde jeg i fjor, og de fungerer fint i år også. Blir så lunt og godt med det ublekede linstoffet til lyse vegger.

I ett eller annet interiørblad forrige uke, leste jeg at det gikk en A Henge Amaryllis opp ned. Jeg gjordet som det stod. Surret litt bånd nederst rundt stilken, slik at den ikke krøller seg. Og så fylte jeg opp med litt vann. De skal visst kunne Henge i 14 dager hvis man passer på å etterfylle litt vann. De var bare knopper da jeg hang til opp til forrige helg, og nå henger de vakre i full blomst. Nå ser jeg jammen på min syvarmede lysestake bare har seks lys , så jeg har altså en seksarmet lysestake, jeg. Du verden!

Englestaken begynner å bli noen år gammel, det menn er like koselig å ta den fram år etter år. Kostet på meg noen nye tall, så blir det hele litt mer glamorøst her i heimen. Man er jo som skjæra, jo mer det glitrer, jo bedre.
I butikken har jeg også noen runde skåler med litt høy kant. Den har jeg fyllt med mose, hyasinter, litt blåbærris langs kantene og ett lite sinkhus fra Walther og Co Så deilig å kunne finne så mye vakkert ute i naturen. Nå har jeg også lest at hvis man setter Slike blåbærris i vann nå, så kommer det snart små blad og blomster. Nå har mine ligget uten vann en uke, så da funker det vel dårlig.

Og så har vi adventskalenderen vår, har vist denne før - men nå er det jo Jul igjen. Selve luftballongen var en skoleoppgave jeg hadde da jeg gikk på Tekstilforming VK1, og i mange år lå den på loftet hos mamma og pappa. Så før jul da prinsessa mi bare var seks måneder stod det i ett eller annet ukeblad ett aplikert bilde med noen nisser i en luftballong. Da kom jeg til å huske denne hvite luftballongen som lå på loftet. Det bar rett hjem til barndomshjemmet, og den ble med meg hjem. Lagde oppheng og limte på masse bilder av engler og Nostalgiske nisser. Plasserte ett par nisser i kurven og henge på Pepperkaker med tall. Dermed var kalenderen klar til bruk året etter. I fjor falt den i gulvet en helg vi var borte, og Jeg var redd den var helt ødelagt. menn forrige helg Fikset pappa `n min den. Så nå er den klar for mang en juli til.

Den ble litt tung i år, og det morsomme er at det ser ut som om nisser titter ned og lurer på hva som gjør at de ikke stiger høyere. Kanskje de vurderer å Kaste av noe av lasten, hva vet jeg. Ha en fortreffende helg !
Førjulsklem fra de indre skoger. Albertine.

Kommentarer

Hei...utrolig smart med kombinasjonsstaken din..den ble jo så fin..!!

Hyggelig julehjem du har..kos deg videre i adventstiden..:))

Hilsen Mariann
SÅÅÅÅ KOSELIG hos deg!!!
Nydelig stemning:)
Nattaklem frå Astrid;)
Jeanette sa…
lekkert lekkert lekkert!! ddu har et nydelig hjem!! og den adventstaken din falt i smak hos meg!! helt utrolig hva man kan få til!!

ha en flott helg! Klem klem
Hello, very beautiful work,love the candle like lights inside that metal vase, really looks wonderful!!!... and all the bags and hearts hanging from that globe...amazing!!!!
cariños
maria cecilia
Anonym sa…
Fine ting har dere laget til. Artig når du skriver litt å viser litt om hvordan du gjør det.
Ha en herlig lørdag..
MumsiMumsan sa…
Så fint det ble :O)
også så julete og koselig du har det nå!
Morsom den pakke kalenderen :O)
Ha en flot helg, og ikke regne bort da !
Mumseklem fra Vibece
SNILLPIKE♥ sa…
Den lysestaken du lagde til vinduet på loftsstua var bare så fiiin. Og krystallene i vinduet gjorde stemningen komplett. Kjempekoselig har du laget det, blir nok en trivelig førjulstid hos dere. Fortsatt fin helg til deg.
SÅ kreativ du har vært,det hadde jeg aldri tenkt på ;))
så fint du har gjort det rundt deg
god 8 des til deg fra meg
;))
Unknown sa…
Så utrolig kreativt!
ser veldig koselig ut hos deg;)

Ha en fin uke!
Så stilig! Den ballong-kalenderen er virkelig one-of-a-kind! :-D
ENGEL sa…
så koselig det er hos deg,albertine!OG for ikke å snakke om inspirerende!Jeg rakk ikke plukke altmulig før sneen kom,så jeg har kun pyntet med grangrener ute.har allergiske folk i hus,så her er kun eføy og hvite ildtopper...Men det blir faktisk julesteming av det og! Jo...jeg har en hvit azalea.... HA en super jul!Gleder meg til å følge med videre!
Anonym sa…
Takk for interessant informasjon
Nina sa…
Hei. Så fint å se og lese om dine juledekorasjoner. Hvor har du fått tak i tallene som pynter lysene dine så fint?

Populære innlegg