Kardemommeby ? ......

"man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre hva man vil" Jeg har hatt en blogpause nå, noe på grunn av at jeg har stått til knes i isopor, plast og papp. Paller med nye varer har kommet og det ankommer mer, og det tar selvsagt mye tid når det skal pakkes ut, prises og settes på plass. Julevarene skal i tillegg etter prising, pakkes ned igjen og settes på lager så lenge, litt for tidlig med jul ennå. Den andre grunnen til pausen, har vært all denne turbulensen i interiørbloggenes verden og på NIB. Første innskytelsen har vært å slette Albertines verden fra bloggverden, men for å få dette litt på avstand og kunne ta en avgjørelse uten at følelsene styrer alt, så har jeg holdt meg unna pc`n en stund. Jeg har vært så sint, så tårene nesten har spruta.

Sydd noen puter igjen, og tema denne gangen er kongelig.
Marie Antoinette av Frankrike

Provokasjonen begynte egentlig allerede da jentene hadde vært på IKEA-lanseringen, og da de hadde vært på ett foredrag med en "proff" blogger. Er i og for seg greit med litt råd og tips, men for min del så er da ikke målet med bloggen å bli den mest populære, ha tusenvis av lesere om dagen. Og det at vi er så like og hvite, er jeg heller ikke enig i. Det kan nok virke slik for en utenforstående uten interesse for denne type blogger, og som bare sveiper innom. Men når man blir kjent med oss, så er det da ikke så vanskelig å skille oss. Det finnes så mange glossede og vakre interiørmagasiner hvor de perfekte hjem vises uten ett støvfnugg og med skinnende rene vinduer uten striper, små fingermerker eller avtrykk av munn og nese. Utallige interiørprogrammer har rullet over skjermen, med den ene forvandlingen mer ekstrem enn den andre. Hvor stylister og interiørproffer har brukt sine kunnskaper og gjort det vakkert for øyet - ikke noe galt i det, jeg leser ett berg av magasiner hver måned, og får med meg mye av programene på tv. Mye inspirasjon å hente når man får tilpasset det hjemmet og den hverdagen man har.
Marie Antoinette - Brevet i bakgrunnen er en kopi av ett brev hun har skrevet.

Men her i bloggverdenen ser vi jo faktisk hvordan vi virkelig har det hjemme, spennende å se mangfoldet og den enkeltes smak. Finnes mange vakre, morsomme og koselige rom i Norges land (og andre land også), selv om vi viser de hjørner som tar seg best ut, og hvor hybelkaninene er holdt i sjakk. Tror det er en av grunnene til at bloggingen har blitt så populære, lett å indentifisere seg og lettere å sette inspisasjonen ut i live. Derfor synes jeg det er viktig at alle uansett hvordan man har det, kan vise dette uten at det kommer sure kommentarer. Alle har vi forskjellig smak, og det må man respektere. Hvem kan velpåberope seg retten til å bestemme hva som er god og dårlig smak? Synes man ikke noe om enkelte blogger, kan man vel bare hoppe over. Man må gjerne ha debatter og diskusjoner, men usaklige kritikker av enkeltblogger synes jeg ikke noe om. Nå har jeg ikke selv vært usatt for noen problemer, men synes det er like leit at det skjer med andre. Har har mye glede av å lese andres blogger, selv om jeg er veldig sløv på kommentarfronten. Jeg setter stor pris på mangfoldet og det at man faktisk kan bli kjent med så mange flotte jenter/damer på tvers av alder, yrker, kommunegrenser og selv landegrenser. Jeg får masse inspirasjon av det, og det tror jeg mange av dere andre får også. Det er klart at man fester seg mer ved enkelte, men det er da ingen grunn til å rakke ned på andre for det.
Her får man råd og vink, ros og oppmuntring, og ønsker man en debatt rundt noe, får man også det. Livet er så kort og hverdagene ofte grå, derfor er en kanal hvor man kan skrive om og vise det man selv liker best ganske unikt. Bare det å ta skrittet ut av det trygge skallet, og eksponere seg for egentlig hele verden, har vært stort og nøye gjennomtenkt, ihvertfall fra min side. Var en "skapbloggleser" i rundt ett halvt år før jeg kastet meg ut i det. I tillegg får man masse god skrivetrening, får oppdatert grammatikken og bruk av stor bokstav, komma og punktum. Noen ganger må jeg flire godt av setningsoppbyggingen min. I iveren etter å få skrevet ned det jeg har i hodet, så kan setningene bli ekstremt lange og tunge. Evt. norsklærere får lukke øynene over at min grammatikk er så skakkkjørt.


På dette punktet heller jeg mot politimester Bastian og hans enkle regler. Må også si at gleden over å se alt som produseres med flittige hender, søm, strikking, maling mm er stor for en håndverker med stor pasjon for tradisjonene som er holdt i hevd i generasjoner. Og jeg som har vært redd for at vår og fremtidige generasjoner ikke kan holde en synål, men etter å ha lest så mange blogger, så kan jeg slappe av. Det er så mange av dere som er utrolig flinke og kreative. Ikke å glemme alle dere hobbyfotografer, fasinerende mange flotte bilder legges ut, ikke bare av interiør, men natur og annet også. Så jeg har bestemt meg for å være med i dette kreative fellesskapet en stund til, det gir meg arbeidslyst og energi. Vi må ta godt vare på hverandre, og være snille med hverandre - nok av krig og elendighet her i denne verden.
Pute sydd til en kunde
Puh! Da var dette ute av kroppen, håper dere ikke datt av på ett eller annet avsnitt lenger oppe.

Som nevnt på toppen, så har jeg endelig fått inn noe nytt, selv om jeg venter på mye mer. Har ordnet det litt sånn midlertidig i butikken, blir flyttet og endret på når jeg får resten.

Oi. Det ble alt for mørkt.
For øyeblikket bruker jeg mye linfarge, hvit, litt sort og den vakre lillafargen som er nå.
Har fått flotte tekstiler fra Jeanne d`Arc Living - puter, gardiner og kappelaken til rammemadrass i fargene hvit og ubleket lin.

Holder på å male panelet og gulvet i det ene utstillingsvinduet, skal ha en nøytral farge som liksom skulle ligne litt på ubleket lin. Første runde ble ikke bra, mye rosaskjær - litt hudfargefølelse. I går kveld prøvde jeg en mørkere og gråere tone, og har malt siste strøket i dag. Tenkte male hvite ruter på gulvet, slik at det blir ett sjakkmønster, og prøver nå å finne latmannsmetoden for dette. Håpet å slippe oppmåling og tape, tenkte prøve å lage en sjablong. Møkkajobb, men er jo sikker på at det blir fint. Den arvede, gustavianske spisestuen som står i butikken har jeg nå svinget malekosten over.

Den er nå hvit istedet for gråbeige, og jeg har laget nye stoltrekk i ubleket lin med motiv av selveste Marie Antoinette. Er noe usikker på om hun hadde tatt dette særlig pent, da det sikkert er en majestetsfornærmelse å sette baken ned på en kongelig.

Venter på det beige serviset fra Green Gate, tenkte dekke bordet med det. Måtte bare ha litt forandring så lenge.

For en evighet siden ble jeg utfordret av Emmeline. Skulle vise den lampa i huset jeg var mest fornøyd med. Jeg har faktisk veldig få lamper, fant jeg ut. Med nybygd hus, og gift med elektrikkeren har jeg endt opp med nesten 140 downlights inne og ute - unntatt bodene, glassverandaen og spisestua. Min favoritt er faktisk den som henger i spisestua. Den hadde min svigerfar kjøpt til svigermor for en del år siden, men hun er ikke så glad i slike. Så den endte på loftet. Hun tok den frem da vi bygde huset, og med nok av utgifter på det tidspunktet, så takket jeg ja med glede. Eneste ankepunktet var at alt metallet var gullfarget, og det er jeg ikke spesielt glad i. Hektet av alle prismer, og sprayet den sølvgrå. Investerte i 4 lange prismer, og vips så hadde vi en helt unik lampe. Synes den kler rommet, og vil ikke bytte den ut. Har faktisk en drømmelampe, som ennå ikke er anskaffet. Må innrømme at jeg som regel skyr disse standard designmøblene som hjem med respekt for seg selv innehar, men lampen Bourgie fra Kartell synes jeg er bare så flott. Tror den blir lekker i loftstua, den passer både til det ultramoderne og det hvite og sarte. Den ønsker jeg meg til jul!Ellers må jeg bare takke for alle hyggelige kommentarer, ufortjente awarder og jeg skammer meg dypt og inderlig for at jeg er så treg med tilbakemeldinger. Men alle deres kommentarer får jeg inn på mailen, slik at jeg ihvertfall får lest dem fortløpende. Kjøkkenet har jeg ikke noen bilder av ennå, venter på fliseleggeren. Han er skikkelig overarbeidet for tiden, så jeg må vente tålmodig. Da tror jeg at jeg sier at det var nok for denne gang, har holdt lenge nok på dere nå. Ønsker dere en riktig fin ukeslutt og helg!

Kommentarer

Synnøve sa…
Er så enig med deg det må da være plass til oss alle som har lyst til og blogge.Trenger ikke og lese det en ikke vil. Du skriver så godt og har så mye fint og vise frem.Så fine puter du har sydd.
tinemor sa…
Er så enig!
Den som vil lese bloggen gjør det, og den som ikke liker det , kan la vær.
Jeg liker ordtaket også fra Kardemommeby. Det er så fin stemning og dialog blandt bloggerne, og det er så fint. Nok krig i verden ja!
Nydelig putene du har laget.
Og lampen din er lekker.
Jeg har en lignende nede i kjelleren, den også i messing. Og har tenkt lenge på å ta av prismene og spraylakke den, men vet ikke om jeg skal bruke hvitt eller sølv. Derfor den ligger der nede enda.
Ha en fin og hektisk uke. Og for all del ikke slutt å blogge, jeg elsker bloggen din og alt det flotte og kreative du gjør og lager!
Klem
Livy sa…
Hei albertine!
Endelig en oppdatering fra deg! Kjempekloke ord du skriver i innlegget her! Jeg er så enig så enig!

Ønsker deg en super helg! Og takk for at du fortsatt vil være med i blogglandia og dele alt det fine og kreative du sitter inne med!

Klem fra Livy
Monica sa…
Hej !!
Haller helt med dig !!
Jag gillar din blogg jattemycket ,sa det vore synd om du slutade....
Jag har ingen egen blogg,men jag tycker att man ska blogga nar man vill och har lust och visa det man vill !!! Alla har olika hem och smak ,detta maste respekteras !!!
Man far enorm inspiration av allt man ser ,aven om man inte har exakt sadan stil hemma.
Jag tycker som du,tidningar ger en typ av inspiration, men det ar jatteskont att se hur riktiga, ostylade hem ser ut , for tidningar ger ibland en falsk bild och skapar ibland prestationsangest och kop-begar...
Men de ger ocksa mycket inspiration,visar nya saker ,ny design osv.
Jag tror det finns ett behov av bada....jag koper bade tidningar och laser bloggar !!!
Ha det bra,du har en jattefin blogg som jag garna laser !!
Monica i Rom
Jeg fikk med meg diskusjonen som gikk på nib jeg også, men valgte å forholde meg taus. Greit med diskusjoner det er bare sunt, men ikke når det blir usakelig og sårende. Håper du blir værende her i blogglandia, for det er så trivelig å innom her og lese og se alle de fine bildene.
Putene dine var kjempefine! Mye lekkert i butikken din også. Så synd at den er så langt unna...
Ha noen fine høstdager!
Emmeline sa…
Heisann og hoppsann Albertine.

Ååååå så kjekt å lese nytt hos deg;) Uansett hva du skriver så er jeg alltid like glad når det kommer noe nytt fra den fronten. For jeg finner alltid massevis av inspirasjon hos deg. I din fine butikk, og i ditt nydelige hjem.

Denne diskusjonen på NIB er det flere som har opplevd som vanskelig, meg inkludert. Men så bestemte jeg meg for å la disse ligge. Jeg kan ikke begynne å legge bånd på meg selv med hva jeg viser eller hva jeg skriver i redsel for hva andre skal mene.
Og de fleste stormene rir vi jo av etter en stund, og nå har det heldigvis stilnet.

Utrolig flotte pute du har laget. Jeg likte spesielt godt den puten du hadde laget til en kunde, og den gustavianske spisestuen din er jo bare fantastisk fin!!!!

Her har jeg hjemmekontor i dag. Jeg skal liksom skrive kronikk, men det er letter å kommentere på blogger her og der... HUFF!
Må ta meg sammen;) Men iallefall. Takk for alltid like mye inspirasjon og den taklampen som du har fått av din svigermor var bare HEEEEELT FANTASTISK. Jeg er jo svak for flotte lysekroner, og kan bare ane hvor mye arbeid det må ha vært å ta av alle prismene for å spraylakke den, men den ble UTROLIG pen. Du må være stolt av deg selv. Ha en fin dag når du kommer i butikken. Jeg har fremdeles lyst til å besøke deg i den butikken og før eller siden skal jeg få det til!!!
ENGEL sa…
enig med deg!og håper for all del at du vil fortsette å blogge så lenge du lever!du har en utrolig inspirerende og vakker blogg!og så er du kreativ,og en liten duracellkanin!godt å få tømt hjertet,det er viktig det og!og du,med alt du driver med så skjønner vi faktisk at du ikke kan kommentere alle våre innlegg hele tiden!butikken din er flott!skulle så gjerne fått en mulighet til å stikke innom deg engang!sikler skikkelig etter masse hos deg altså!(varer ja)hehe!kos deg masse!det er jo snart jul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Liv Elin sa…
Heihei Albertine !

Husker ikke om dette er første gang jeg legger igjen en kommentar hos deg ..... Jeg har iallefall lenge tittet innom og funnet masse inspirasjog og hygget meg med å lese her! :)
Derfor er det godt å høre at du ikke legger ned bloggen din!
Det er vel nettopp mangfoldet ved de forskjellige bloggene som gjør det spennende , men synd at ikke alle skjønner dette.
Nydelige puter du har sydd i det siste - ble faktisk inspirert til å prøve å sy nye puter selv.....

Ha en fin kveld i høstmørket !:)
Hilsen fra Liv Elin
Jorunn sa…
Det var et langt, men godt innlegg fra start til ende kjære Albertine. Jeg har fått med meg diskusjonen jeg og, men har liksom ikke klart å engasjere meg helt. Jeg ser ikke problemet... Jeg synes det er sååå utrolig mange fine blogger, jeg blir helt imponert over alle vakre hjem, fine bilder og kreativitet. I stede for å få prestasjonsangst og ikke kunne vise hjørner av mitt hjem, så tar jeg meg den frihet og legge ut det jeg føler for og samtidig fråtse i det lekre alle andre serverer :) (det ble en lang setning og sikkert mange røde anmerkninger fra en evt norsklærer).
Nydelige bilder fra butikken din, sukk, den som hadde bodd i nærheten av Asker :)
Nyt høsten Albertine og ha en superu helg!
Klemmer fra meg som er superduperglad for at du fortsetter å blogge!
Stand tall!
Hei på deg
Jeg må få lov å si meg helt enig med deg angående stormen som har vært men heldigvis lagt seg nå.

Å du tok meg på kornet når du nevnte det med IKEA.
Akkurat det samme synes jeg også var en av de tingene som jeg ikke helt syntes om var greit eller ikke greit.
På forhånd sa jeg til en annen blogger at det var med blandet følelse jeg gikk på de kursene og jeg fikk følelsen av Ikea missforsto hele greia på hvorfor vi i det hele tatt blogga.

Dette sa jeg på foredraget med vampus." vi blogger ikke for å få flest lesere, vi blogger vel mest for å finne personer med samme hobbyer og tanker som oss selv"

Jeg synes også at alle som vil må kunne stå på NIB sine sider hvis de selv ser på seg som en interiør blogger.
Det er faktisk ikke viktig hva andre mener hvis man selv har dette som hobby uansett om man blogger om blomster og katter. Skjønner ?
Jeg hadde blitt kjempelei hvis jeg kom inn hit en dag og bloggen var borte.
Jeg er så glad i bloggen din og alt det du skriver om. Her er det både inspirasjon og morsomme ting å finne og håper du fortsetter i samme tralten som du alltid har gjort.
Ha en fin og kreativ dag. Klem fra Elin:O)
Hvitrose sa…
Ser frem til bilder av kjøkkenet ditt jeg..;)

Populære innlegg